Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.Czy pracownik pracujący w ramach pracy zdalnej, w celu przeciwdziałania COVID-19, ma prawo do regulaminowej przerwy wliczanej do czasu pracy? Czy może w sposób samodzielny decydować o sposobie i miejscu, w którym przerwa zostanie zrealizowana?
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Praca zdalna w celu zapobiegania COVID-19 kojarzy się w pierwszej kolejności z wykonywaniem obowiązków pracowniczych w miejscu zamieszkania. Nie ma jednak ograniczeń prawnych wskazujących, aby praca ta musiała być wykonywana tylko w domach czy mieszkaniach pracowników. Zastanówmy się zatem, czy jeżeli pomieszczenie pracy zdalnej nie jest usytuowane w domu lub mieszkaniu pracownika może w nim wykonywać obowiązki większa liczba osób?
Warsztaty i publikacje z zakresu zarządzania czasem są dzisiaj bardzo popularne. Paradoksalnie postęp techniki i nowe narzędzia, które mają nam usprawniać i przyspieszać pracę, powodują coraz większe marnotrawienie czasu pracy. Jest to szczególnie widoczne w trakcie epidemii koronawirusa i pracy zdalnej. Wielu pracowników w ramach pracy zdalnej po prostu nie wyrabia się z zadaniami. Z czego to wynika i jak sobie z tym radzić? Podpowiadamy jak sprawić, aby organizacja czasu pracy zdalnej w dobie pandemii była prawidłowa.
Co kilka dni w mediach słyszymy o coraz lepszych komputerach, szybszym Internecie, nowych programach i zdobyczach techniki (smartfony, tablety). Wszystko to ma nam usprawnić pracę w coraz szybciej biegnącym i bardziej wymagającym świecie, szczególnie podczas pracy zdalnej. Jednak z drugiej strony te „zdobycze” stanowią nowe zagrożenie – ich atrakcyjność i możliwości powodują, że stały się one nowymi „pożeraczami czasu”. Dzisiaj chętnie korzystamy z portali społecznościowych (ile razy w czasie pracy sprawdzasz Facebooka?), wielu aplikacji na telefonie, podczas pracy załatwiamy prywatne rozmowy i e-maile.
Justyna Kostka
pedagog, trener
Informacje zawarte w tym tekście pozwolą Ci:
we właściwy sposób zorganizować czas swojej pracy zdalnej,
przekazać wskazówki pracownikom w zakresie efektywnego organizowania czasu pracy zdalnej,
ograniczyć zagrożenie psychospołeczne – stres – pracowników zdalnych.
Pracownik pracując w domu (praca zdalna) doznał zawału serca. Reanimowany przez zespół pogotowia ratunkowego został przewieziony do szpitala gdzie następnego dnia zmarł nie odzyskując przytomności. Czy jest to wypadek przy pracy?
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Nawet podczas wykonywania pracy zdalnej może dojść do wypadku przy pracy. Rodzi się wówczas pytanie, kto może potwierdzić wersję poszkodowanego pracownika zdalnego. Czy domownik może wystąpić jako świadek wypadku przy pracy zdalnej? Jaka powinna być forma odebrania informacji od domownika – świadka wypadku przy pracy zdalnej? Jakie dane osobowe można zebrać od świadka wypadku? Poznaj odpowiedzi na powyższe pytania.
Sebastian Kryczka prawnik, ekspert prawa pracy
Informacje zawarte w tym artykule ułatwią zespołowi powypadkowemu, w przypadku wypadku przy pracy zdalnej:
W stosunku do części podmiotów kontrolowanych inspektorzy pracy mogą przeprowadzać kontrole zdalne. Wymaga to jednak wcześniejszej zgody przedsiębiorcy na taką kontrolę. Warto, aby ewentualna zgoda na przeprowadzenie kontroli zdalnej była poprzedzona konsultacją ze służbą bhp. Należy się bowiem zastanowić czy potencjalne korzyści z kontroli zdalnej przeważają nad tymi, które wynikają z osobistej wizyty inspektora w zakładzie pracy.
Epidemia COVID-19 modyfikuje działalność praktycznie każdego pracodawcy. Również Państwowa Inspekcja Pracy zmieniła znacząco tryb funkcjonowania. Obok bezpośrednich kontroli PIP pojawiają się nowe formy kontroli: hybrydowe oraz zdalne. Ta ostatnia forma wydaje się być sprzeczna z postanowieniami ustawy o PIP – ale to w sumie mało istotny szczegół. Skupmy się jednak na bezpośrednich kontroli PIP w dobie koronawirusa.
W dobie pandemii Państwowa Inspekcja Pracy uruchamia nowe formy działań kontrolnych. Teraz inspektorzy pracy będą prowadzić kontrole zdalnie za pośrednictwem m.in. środków komunikacji elektronicznej. Kontrole PIP mogą być również prowadzone hybrydowo – czyli cześć kontroli odbywać będzie się w tradycyjny sposób w siedzibie firmy a cześć zdalnie. Jak zatem może w praktyce przebiegać taka kontrola?
Miniony rok był wyjątkowo trudny dla służb bhp, które – niemal z dnia na dzień – musiały zmierzyć się z istotnym zagrożeniem dla zdrowia i życia pracowników – koronawirusem. Teoretycznie czasu na przygotowanie do walki z nieznanym wirusem było wiele – pierwsze informacje o pojawieniu się groźnego szczepu w Chinach docierały do Polski już pod koniec 2019 r. W praktyce jednak do ostatniej chwili niewielu szefów działów bhp decydowało się na prewencyjne działania. Podsumujmy, jak poradziliśmy sobie z pandemią z perspektywy roku.
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Pracodawca może konsultować z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, kwestie związane z bezpieczeństwem i organizacją pracy zdalnej w celu przeciwdziałania COVID-19. Zobacz, jaką pomoc lekarza medycyny pracy możesz i powinieneś uzyskać kierując pracowników do pracy zdalnej.
Z tego tekstu dowiesz się:
W jakim zakresie możesz liczyć na pomoc lekarza medycyny pracy przy organizowaniu pracy zdalnej
Jak powinna wyglądać profilaktyczną opieka medyczną nad pracownikami zdalnymi
Jaki powinien być kontakt zarówno pracodawców, jak i pracowników z lekarzem medycyny pracy przy stosowaniu pracy zdalnej
Pandemia COVID-19 powodowana przez koronawirusa SARS-CoV-2 stawia przed przedsiębiorcami wiele wyzwań. Prawidłowe funkcjonowanie zakładów pracy w nowej rzeczywistości narzuconego rygoru sanitarnego, a co za tym idzie, utrzymanie produkcji i miejsc pracy, to obecnie priorytet. Jak wobec tego przeprowadzić firmę przez ten trudny czas i na co zwrócić uwagę?
W tekście tym znajdziesz wskazówki:
W dobie pandemii koronawirusa Covid-19 znakomita większość pracowników biurowych wykonuje swoje obowiązki zdalnie, co stwarza możliwości, ale jest również obciążone istotnym ryzykiem. W jaki sposób pracodawca może zapewnić wysoki poziom kultury bezpieczeństwa pracy w firmie, kiedy pracownicy są rozproszeni poza siedzibą firmy, na pracy zdalnej i jak prawidłowo ocenić ryzyko zawodowe?
Z inicjatywą w sprawie umożliwienia zdalnej pracy w domu podczas izolacji lub kwarantanny może wyjść sam pracownik (osoba zatrudniona). Może on bowiem w tym czasie wykonywać taką pracę, ale nie musi. Aby poinformować o swojej gotowości do pracy w czasie przebywania na kwarantannie czy izolacji możesz skorzystać z przygotowanego wzoru wniosku pracownika o umożliwieniu pracy zdalnej. Wniosek ten jest również jednym załączników do regulaminu pracy zdalnej.
Od 5 grudnia 2020 r. osoby przebywające na izolacji w związku z pozytywnym wynikiem testu na SARS-CoV-2 mogą już pracować zdalnie i otrzymywać za pracę zdalną wynagrodzenie w pełnej wysokości. Umożliwiła to im to nowelizacja tzw. specustawy o COVD-19. Poznaj szczegóły.
Mariusz Olech
W celu usprawnienia funkcjonowania zakładu pracy w okresie epidemii, szczególnie jeżeli pracodawca przewiduje możliwość kierowania pracowników do pracy zdalnej, zasadne jest wprowadzenie regulaminu pracy zdalnej. Nie ma jednak formalnego obowiązku, aby wprowadzić regulamin pracy zdalnej w firmie. Aby ułatwić Ci opracowanie takiego dokumentu dla Twojego zakładu pracy przedstawiamy przykładowy regulamin pracy zdalnej. Dokument opiera się na przepisach „specustawy” z 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.).
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone